Monday, February 9, 2015

Breastfeeding journey

Alhamdulilah, 15hb ni genap umur Mia 11 bulan, dan sebulan lagi genap setahun. Sihat Alhamdulilah, badan je tak berapa membesar. Badan mia start susut bila aku dah start keje. Rindu betul dengan lelemaks dia dulu, sekarang ni kecut je..sedih mak kau tau. Lepas aku bersalin, aku amik maternity leave 3 bulan + 59 days unpaid leave for caring newborn baby. Cuti panjang aku aritu, dan Alhamdulilah, sebelum bersalin aku dah prepared dan kaut ilmu untuk breastfeeding ni, aku nekad nak susukan anak aku sampai 2 tahun, rasa bersalah dengan kakak dia pun tak habis lagi. So, sepanjang cuti bersalin + tanpa gaji tu, dia sepenuhnya dapat susu badanla. Sebelum aku start keje, aku trained la sikit-sikit dok ngepam, aku tak buat stok pun, sbb mia ni kuat ngempeng, even time tidur pun nak ngempeng.

Bila dah start keje, kat taska aku bekalkan 3 botol, setiap botol 2-3 oz. Yang sedihnya kuantiti tu sehinggala ke hari ini, dan umur begini. Makin tak suka pulak dia minum ebm mama, nak yang asli jugak. Pengasuh selalu report dia taknak minum, minum pun sikit ja. Pernah gak try bagi susu tepung, lagi la dia reject, muntah terus. So, aku teruskan la macamtu, selagi badan dia maintain dan sihat. Bila petang, aku jemput, tak menyabor nak balik rumah, nangis nak susu. Bila balik rumah, memang aku tak boleh buat apa-apa, benda pertama susukan dia dulu. Bila malam memang aku kerap susukan dia, lebih kurang 2 jam sekali, malam pun 2 kali jugakla aku bangun susukan dia. Apa pun aku tetap puas hati sebab mampu bf dia hingga ke hari ini, Alhamdulilah. Berbanding dengan kakak dia, progress mia lebih cepat, 9 bulan lebih dah boleh berjalan, kakak dia setahun lebih, sekarang dah nak masuk 11 bulan, laju je dia jalan, sekejap je dah sampai dapur, fuhhh...lap peluh mak kau..

Cuti CNY kali ni, kami akan buat birthday party untuk budak berdua ni, tengah dok prepare segala macam goodies bag, decoration. Tema fofular sekarang, frozen. Nanti aku update yer segala diy deco dan lintas langsung party, ekslusif sgt kauuu...hahahha..
                                                          Semoga terus sukses...yeayyyy

No comments:

Post a Comment