Monday, February 23, 2015

Projek Bekal

Hai uolsss ... apamacam?ada baik ka? Blues aku tak habis lagi, lepas cuti biasa la, nak dapat balik momentum adjust time bukan senang. Anak-anak pun sama la, dah lama tak ngantor taska dan sekolah, buat drama air mata la pepagi. Aku nak cerita pasal bekal, very the village kan panggil bekal, nak panggil bento mcm jauh panggang dari api je..aku tak pandai menghias bagai ni. Simple je udah, janji kenyang.



Ini antara koleksi lauk pauk bekal kitorang, untuk anak, bapak dan maknya. Yg si kecik tu pun ada, bubur je untuk dia. Ini semua yang tahun lepas, sebelum perubahan jadual. Sekarang, Anis dah masuk tadika, route dah berubah, jadi masa pun semakin singkat, memang tak sempat nak bangun pagi-pagi nak sediakan semua ni.
Ini cara aku bila masak pagi, memang cepat, tapi bila dah nak kena rushing, aku jadi penat, bangun pagi maintain pukul 5.30, jam 6.15 memang kena keluar dari pagar rumah, memang lap peluh hari-hari. Aku tak boleh awalkan lagi bangun awal, tidur kena cukup, biasala ada anak kecil ni, breastfeeding, gangguan tidur tu banyak. So, sekarang ni, aku cuba cara terbaru, test rasa, tanya pendapat cik abang, APPROAVE! Ok, lega sikit aku. Weekend je aku akan masak 3-4 jenis lauk, kemudian aku frozenkan. Senang sikit kerja aku, bangun pagi, aku panaskan je. Sayur je aku masak pagi tu, sekejap je sayur ni, dan pastikan dah potong siap-siap la malam tu.

Tadaaa....lauk-pauk untuk frozen, clockwise Daging dendeng, Ayam masak merah, Kuah bolognese, sambal gesek, sambal tumis kosong, ayam berlada. Sambal tumis kosong tu memang aku selalu buat siap-siap, nnt goreng je binatang, terus masuk dalam sambal, siap. Sambal tu aku masak sejam atas dapur. Petua nak sambal sedap dan pekat, kena masak lama kat dapur. Lagi lama lagi sedap. Nak snap gambar-gambar bekal ni on off jugak mood aku. Nantila bila-bila aku rajin, aku share la koleksi lauk-pauk bekal aku.

1 comment:

  1. Salam, tumpang tanya.. kalau dah potong siap2 sayur dan bawang siap2, brapa lama boleh tahan dan selalunya buat brapa banyak sekali? Maksud sy brapa ziplock. Utk seminggu boleh tahan tak sebelum bayam ka atau apa2 sayur layu? Terimakasih, sgt berguna tips neh..

    ReplyDelete